blijf op de hoogte Meld je aan voor de nieuwsbrief
 
 

Wist je dat.. Mini cursus Groene Smoothies maken

Groene groenten zijn enorm gezond en voedzaam. Helaas krijgen veel mensen veel te weinig van deze waardevolle voedingsstoffen binnen. Groene smoothies zijn ideaal om wat meer groenten aan je dagmenu toe te voegen!

Het maken van groene smoothies is helemaal hip! Het is dan ook echt fantastisch: je vult je lichaam met ontzettend veel waardevolle voedingsstoffen die je anders met veel moeite met je dagelijkse voeding binnen moet zien te krijgen. Je krijgt, door groene smoothies aan je menu toe te voegen, op een eenvoudige manier een hoge dosis vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen, die een geweldige boost aan je gezondheid zullen geven!

Groene smoothies danken hun naam aan het feit dat groene groenten de smoothie overheersen. Groene groenten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen, die je lichaam helpen te ontgiften en reinigen. Ze verbeteren je bloedcirculatie met een energieboost als gevolg en laten je bloedsuikerspiegel niet pieken, iets dat zoete groenten en fruit wel doen. 

Maak het drinken van groene smoothies onderdeel van je dagelijkse routine en je zal het verschil voelen, zowel aan de binnenkant van je lichaam als daarbuiten!

 

VOORDELEN

√ Zuivere huid

√ Natuurlijke glans van het gezicht

√ Sterker immuunsysteem

√ Stabiel energiepeil

Dat is fijn, al deze fantastische voordelen van het drinken van groene smoothies. Maar...hoe maak je nu dé perfecte groene smoothie?

 

STAPPENPLAN 

STAP 1: Kies je groene groenten

Kies je groene groenten zoals bijvoorbeeld spinazie, sla, broccoli, boerenkool, komkommer. Laat de groene groenten het hoofdbestanddeel zijn van je smoothie.

STAP 2: Kies je fruit

Voeg naar behoefte een beetje fruit (afhankelijk van het soort fruit 1 stuk of een handjevol) toe om de groene smoothie wat zoeter te maken, zoals kiwi, banaan, frambozen, sinaasappel, druiven, mango, ananas, peer. 

STAP 3: Kies je basis vloeistof 

Kies de basis vloeistof (ongeveer 100 ml, of naar wens) voor je groene smoothie, zoals bijvoorbeeld water, (ongezoete) amandelmelk, yoghurt. 

STAP 4: Extra toevoegingen

Kies de extra's zoals bijvoorbeeld (verse) kruiden, noten, cacaonibs, chia zaad, hennepzaad, lijnzaad, macapoeder.

STAP 5: Mixen maar!

Doe alles bij elkaar in een blender en mix het tot een glad geheel. Proef de smoothie daarna eerst even voordat je deze serveert. Mocht de smoothie namelijk nog iets te bitter zijn, dan kun je nog een klein beetje fruit toevoegen voor de zoete smaak. Mix in dat geval de smoothie opnieuw goed met je blender.

STAP 6: Schenk de smoothie uit in een glas en genieten maar!

Laat je fantasie de vrije loop en probeer allerlei combinaties uit. Indien je je houdt aan het hierboven beschreven stappenplan, kan het niet misgaan!

 

TIPS!

- Door fruit toe te voegen, maak je een groene smoothie minder bitter en wat zoeter, maar laat de hoeveelheid groene groenten altijd overheersen. Fruit bevat namelijk erg veel suiker in de vorm van fructose. 

- Een groene smoothie is niet bedoeld als maaltijdvervanger. Het is bedoeld als een extra gezonde boost voor je lichaam. Het beste is om een smoothie te maken en te drinken zodra je wakker wordt 's ochtends en dan een half uurtje later je normale ontbijt te nemen. 

- Maak elke keer je groene smoothie vers. Het is verleidelijk om grote hoeveelheden in één keer te maken en dit vervolgens een aantal dagen in de koelkast te bewaren. Helaas neemt de voedzame werking van de smoothie in dat geval snel af.

- Drink je smoothie rustig op, neem er de tijd voor. Zo krijgen de maag en darmen rustig de tijd om de smoothie te verteren.

- Neem geen genoegen met kant en klare groene smoothies. De meeste zijn niet vers en bovendien verhit, wat juist alle goede bestanddelen in fruit en groenten doodt. Bovendien zitten ze vaak ook vol met toegevoegde suikers, wat het niet bepaald gezond maakt. 

P.S. Heb jij zelf een leuk en lekker groene smoothie recept dat anderen zeker eens moeten proberen? Deel dan je recept op de Kenwood Club en laat iedereen meegenieten!


Reageer

Er zijn nog geen reacties op dit weetje.

reageren

Plaats jouw reactie